Opdracht 1.1

 

Reclame van Coca Cola uit de jaren 80

Beelden:

In deze reclame zijn bijna hetzelfde beelden gebruikt – verliefde mensen die vrolijk en gelukkig zijn. Er is niet zoveel op de vormgeving opgelet, want de mensen zijn hier belangrijker en je ziet het flesje van Coca Cola bijna aan het eind van deze commercial, maar je krijgt geen vraag over wat heeft die reclame met Coca Cola te maken.

Verhaal:

Er is geen duidelijk verhaal, alleen maar losse stukjes van verschillende momenten van de kinderen en jongeren, maar dat verpest het filmpje niet, want dat zijn gelukkige momenten die iedereen in zijn leven had en daarom is het leuk om naar te kijken.

Muziek:

Dat is een mooie en romantische liedje dat heel goed bij deze reclame past en ik vind dat als je dit filmpje zonder muziek zou kijken, dan zou je niks voelen, want deze reclame heeft geen duidelijk verhaal.

Gevoel:

Tijdens het kijken krijg je een gevoel van nostalgie, want in deze reclame zijn de gelukkigste momenten van je jeugd: eerste keer dat je verliefd werd en eerste keer dat je naar een date bent geweest.

 

Reclame van Coca Cola uit de jaren 90

Beelden:                                                                                                                                                             

Dit verhaal gebeurt in een plek en daarom daar is niet zo veel afwisseling van het beeld , daardoor lijkt deze reclame minder druk. In deze reclame zijn meestal grijsachtige kleuren en alleen maar de logo heeft een heldere kleur.

Verhaal:

Hier is een duidelijk verhaal, dat een jonge man met de koptelefoon aan naar de bus komt. Hij zingt een heel bekend liedje over Coca Cola, maar niemand vindt het vervelend en iedereen lacht gewoon en dat laat zien dat iedereen van dit drankje houdt.

Muziek:

Hier is hetzelfde muziek gebruikt, als in de reclame van de jaren 80, maar deze keer de man zong dit liedje. In vergelijking met de eerste reclame hier was de muziek veel zachter en dat maakt deze commercial ook wat rustiger.

Gevoel:

Ik vind dat deze reclame geen sterke emoties oproept en dat was de bedoeling van dit filmpje. De auteur wilde dat de kijkers een bekend liedje herkenden en dachten gelijk aan Coca Cola.

Reclame van Coca Cola van nu

Beelden:

Hier is geen grote afwisseling van de beelden, maar het verhaal gebeurt ook in meerdere locaties en hier is beter opgelet op details, dan in de twee andere filmpjes. Bijvoorbeeld, in sommige scenes het flesje van Coca Cola is een soort van decoratie. Dus, die scenes gaan meer om die twee broers en het flesje met Coca Cola vaalt niet zo veel op, maar toch denk je onbewust aan die drank.

Verhaal:

Dat is een leuk verhaal die je niet erg vindt om nog meerde keren te kijken, want deze reclame leert ook om aardig tegen je familieleden te zijn. Wat ik ook leuk in die reclame vindt, dat het niet alleen maar om Coca Cola gaat, maar ook om de gevoelens die je krijgt als je die drank drinkt, net als in de eerste reclame.

Muziek:

Hier hoor je geen bekend nummer over Coca Cola meer. Je hoort een neutrale muziek en dat is eigenlijk de beste oplossing, want dan lijkt de reclame niet zo stimulerend meer en daarom ontspan je een beetje tijdens het kijken.

Gevoel:

Dat is een rustige reclame, daarom word je zelf ook rustiger van. De situatie die in die reclame speelde, was een gewone situatie die in veel families kan gebeuren, daarom kunnen veel mensen in die twee personages zichzelf herkennen en ook aan dat soortgelijke situaties denken die in hun leven zijn gebeurd.

 

 Opdracht 1.2

Branding is meer dan een logo

 

Ik ben met deze stelling er mee eens, want een logo kan niet zonder product bestaan, maar een product zonder logo kan wel bestaan. Logo is alleen maar een kenmerk dat helpt het product om op te vallen en makkelijk herkenbaar voor de klanten te maken.

Als je aan een bekende brand denkt, dan denk je niet gelijk aan zijn logo. Je denkt aan zijn succes en aan zijn smaak, ontwerp of originaliteit. Dus, eigenlijk, in een brand zit geschiedenis over zijn ontwikkeling en ook een stukje geschiedenis over jezelf. Bijvoorbeeld, als je aan een bekende brand denkt, dan vraag je jezelf af of je met hem veel te maken hebt en als wel, dan denk je ook over de eerste keer dat je zijn product hebt gekocht. Daarna denk je over hoe kwam je over die brand te weten en je vraagt ook jezelf af waarom is die brand beter, dan de andere. Natuurlijk, je doet dat onbewust, want meestal koop je een bepaald product van hetzelfde merk en soms wil je iets anders proberen, maar dan weet je het niet zeker of die andere brand aan de bepaalde kwaliteiten voldoet, die voor jou heel belangrijk zijn.

Dus, als alle bekende producten zonder hun herkenbare logo’s zouden beginnen verkocht te worden, dan zullen ze nog steeds brandproducten blijven, want ze hebben al hun goede reputatie opgebouwd.

 

 De invloed van consumenten op merken en hun identiteit wordt nu en in    de toekomst in grote mate beïnvloed door ‘’jij’’ en ‘’ik’’

 

Ik ben met deze stelling er mee het eens, want de klant bepaald het succes van een brand en niet zijn ontwikkelaars. Steel voor dat een nieuwe brand in de markt komt. Hij heeft een leuke reclame, een super mooie verpakking en een originele logo, maar eigenlijk of een product goed is of niet bepaal jij door je eigen ervaring.

Als ik een product van een bekende brand ga proeven en daarna in dat teleurgesteld word, dan ga ik ook mijn vrienden adviseren om dit product niet te gaan kopen. Daardoor kan de reputatie van die brand slechter worden en zeker als ik niet de enige ontevredene klant zou zijn.

Daarom als je een nieuwe brand ontwikkelt, dan moet je niet denken wat zou je daar willen hebben. Je moet denken wat zouden je klanten willen hebben, want zij betalen voor jouw product.

 

Opdracht 1.3

 M&M's

 Dat is een merk van de snoepjes met pinda’s en chocolade die de gekleurde buiten laag hebben waarop een lettertje ‘’m’’ staat.

 De allereerste M&M – snoepjes werden tijdens de Tweede Wereldoorlog verkocht en ze zijn nog steeds de meest verkochte snoepen in de wereld. Deze brand heeft twee bekende hoofdpersonages die altijd in de reclames spelen: gele snoep (met pinda’s) en rode (met chocolade). Dankzij deze reclames zijn die snoepen nog steeds populair, vind ik. Want, er zijn in de markt ook andere soortgelijke snoepen, maar ze zijn niet zo populair.

 Ik heb gekozen voor deze merk, want ik hou van deze snoepen heel veel en ik at ze ook toen ik nog kind was.

Opdracht 1.4

 

De belangrijkste doelgroep van M&M’s is natuurlijk kinderen, want kinderen zijn gekker op snoepen dan de volwassenen, maar niet elk kind kan die snoepen eten.

Bijvoorbeeld, kinderen die diathese hebben, mogen geen snoepen en chocolade eten. Kinderen die last van overgewicht hebben, moeten op hun eetgedrag letten. Sommige mensen kunnen ook allergisch voor pinda’s zijn en ze kunnen ook de M&M’s met chocolade gewoon niet lekker vinden en daardoor gaan ze die snoepen niet kopen.

Dus, de subdoelgroepen van dit merk zijn:

-          Kinderen die geen overgewicht hebben

-          Kinderen die niet gevoelig voor chocolade zijn

-          Kinderen die lusten zowel de snoepen met pinda’s als met chocolade

 

Opdracht 1.5

 Voor een kindje die op zoek is naar een onvergetelijke smaak, biedt M&M’s als voordeel een pakje van vrolijke snoepen.

Opdracht 1.6

 

                                   Mijn merk ziet eruit als een regenboog.                                          Mijn merk smaakt als een verassing.

                                   Mijn merk voelt als de kindertijd.                                                     Mijn merk klinkt als de laatste dag van de lente.

                                   Mijn merk ruikt als een geluk.

 

Opdracht 1.7

 

Als M&M’s een persoon zou zijn, dan zou dat een oude man van 60 jaar oud zijn die heel veel van kinderen houdt. Wanneer hij zelf een kindje was, waren zijn ouders heel arm en daarom at hij bijna nooit snoepjes en chocolade en kreeg ook niet zo vaak de nieuwe speelgoederen. Daarom wil hij nu alle kinderen van de hele wereld gelukkig maken.

 

Hij heeft een grafische opleiding afgerond en de meeste deel van zijn leven heeft hij als illustrator voor de kinderboeken gewerkt. Hij luistert graag naar Jazz en zijn favoriete acteur is Charlie Chaplin. Hij is getrouwd, heeft drie kinderen en twee grootkinderen.

 

Hij houdt heel veel van reizen en hij is in veel landen geweest. Hij houdt ook van dieren en daarom heeft een kat en hond als huisdieren. Hij woont met zijn vrouw in een boerderij, want hij vindt de stad niet zo leuk om te wonen.

Opdracht 1.8

 

De klanten zouden dit persoon leuk vinden, want hij is aardig, makkelijk en vrolijk. Hij helpt mensen graag en wordt blij als hij kinderen gelukkig heeft gemaakt. De oudere klanten zullen dit persoon ook leuk vinden, want meeste volwassenen willen soms terug in hun kindertijd, net als dit persoon. Hij speelt geen rol, hij blijft gewoon zichzelf en mensen houden van de personen die open zijn. Van die man kun je nooit rare dingen verwachten en als hij helpt, dan verwacht hij niks terug. Daarom is hij heel betrouwbaar.

Opdracht 1.9

Dat is mijn moodboard. Hier kun je zien dat voor mijn merk is belangrijk dat de klant gelukkig is en dat zijn product alleen positieve emoties oproept. Hier zijn zowel de doelen van mijn merk, als passies. Voor mijn merk is belangrijk dat de klant tijdens het eten van die snoepen niet alleen van de smaak geniet, maar ook een feestelijke sfeer voelt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb